středa 27. března 2013

Pletený věnec

Do velikonoční výzdoby se mi letos moc nechtělo. Venku není absolutně "velikonočně" a navíc vlastně nevím, kde na Velikonoce budeme. Možná ve vlastním, možná ještě ne a možná se přes velikonoční svátky budeme stěhovat. Do starého se mně výzdoba dělat nechtěla (už se vidím "doma") a v domečku se ještě hodně práší a čeká mě umývání oken a vlastně všeho. Nakonec jsem trochu podlehla a upletla aspoň věnec na dveře.


Věnec je spletený cop ze tří "pomlázek" z vrbového proutí. To jsem si vybrala, protože je téměř po celé délce stejně tenké; narozdíl od prutů, z kterých pletu klasickou pomlázku. Každá "pomlázka" je z osmi proutků. Původně jsem chtěla uplést věnec stejným principem, tedy z osmi kusů, tj. 64 proutků. Jenže v dnešních mínusových teplotách jsem při ořezávání vrb u rybníka málem omrzla, takže jsem rychle změnila názor a rozhodla se splést jen cop. Nakonec se to ukázalo jako lepší varianta, protože věnec ze tří pomlázek je tlustý tak akorát, z osmi by se mi už mnohem hůř splétal.

Jak na pomlázku? Jak už jsem zmínila výše, potřeba je na ni osm proutků cca stejně dlouhých. Ty se svážou na širším konci k sobě. Když pletu pomlázku na "mrskání", je potřeba ještě udělat rukověť: širší prut se rozřízně podélně a jednou půlkou se omotají pruty do výšky asi 10 cm. Pruty se rozdělí na dvě poloviny a rozprostřou se do roviny. Z pravé části vezmeme vnější krajní prut a vrchem ho vedeme na druhou půlku. Tam ho provlečeme prostředkem (mezi druhým a třetím prutem) dolů a spodem vrátíme zpět do pravé části, ale na vnitřní kraj (tím se nám vpravo poslední prut stal prvním). Totéž provedeme s vnějším krajním prutem z levé části: horem doprostřed pravé půlky, provlečeme mezi druhým a třetím a spodem zpět na vnitřní kraj (a první prut se tak stane čtvrtým). Zní to hrozně komplikovaně, ale je to v podstatě jednoduché. Namalovala jsem obrázek, kde je to snad lépe "stravitelné" - odkaz je tady. Pravá a levá strana se pravidelně střídají až do ideální délky pomlázky, pak stačí jen svázat.


Třetí pomlázku jsem pletla z trochu tenčího proutí, tak jsem se rozhodla, že poprvé zkusím větší počet proutků. Místo osmi jsem si jich vzala dvanáct (počet musí být dělitelný čtyřmi). Ze začátku jsem měla trochu problém s udržením proutků ve správném pořadí, ale jakmile se dostanete tak daleko, že je každý proutek aspoň jednou propletený, už drží pozici sami a stačí jen přidržovat ty vnitřní kraje, které jsou zapletené jako poslední. Je to hezky vidět na fotce nahoře (a důkaz je taky to, že už jsem mohla jednou rukou fotit:).


Takhle vypadají spletené pomlázky. Ta ze dvanácti tenčích je úplně vpravo.


Cop z pomlázek jsem stočila do kolečka. Záměrně jsem jednu pomlázku obrátila: cop byl pak přibližně stejně široký po celé délce a zbytkové proutí pak čouhalo na obou stranách. Věnec jsem svázala zelenou mašlí a trčící proutky jsem potom do něj postupně vplétala, až jsem získala vcelku uhlazený pravidelný kruh.


Věnec jsem ozdobila plastovými vajíčky, které "nakoupil" Štěpánek :o) Nakonec zůstala otázka, kam ho pověsíme. Nejspíš na balkonové dveře domečku, ale nevím, nevím, co nám s ním udělá vítr (naše jarní nemrznoucí kytice má sice "protivětrové" opatření, avšak ne "protivichrové", takže nám neustále někde poletuje). Třeba se ale konečně počasí umoudří, podívá se do kalendáře a zjistí, že už je vlastně jaro.



Žádné komentáře:

Okomentovat